Tillbaka till innehållsförteckningen.

Biologi – Centralt innehåll åk 9

Natur och miljö 

  • Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energiflöden.

  • Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.

  • Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, t.ex. i samband med skogsbruk och jakt.

  • Studiebesök vid t.ex. ett reningsverk, biologiska reningsdammar, ekologiskt jordbruk, biodling.

  • Jordbrukspraktik eller studiebesök på en lantgård.

  • Ämnesintegrerat med samhällskunskapen eller under perioden i ekologi diskuteras hur samhälls- planeringen kan gynna s.k. ekosystemtjänster. Exempelvis grupparbete kring vattenrening via musselbankar, plantering av skog för att motverka jorderosion, vattenrening genom våtmarker.

Kropp och hälsa 

  • Cellbiologi, mikrobiologi och genetik. DNA-kodens betydelse, en översikt av protein- syntesen, mitos och meios.

  • Livets uppkomst, utveckling och mångfald samt evolutionens mekanismer. Arvsmassans egenskaper och förhållandet mellan arv och miljö. Några gentekniska metoder samt möjligheter, risker och etiska frågor kopplade till genteknik.

  • Viktiga upptäckter och forskare inom området, t.ex. Charles Darwin, Rosalind Franklin eller Emanuelle Charpentier och Jennifer Doudna.

  • Hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.

  • Sexualiteten utifrån ett samhällsperspektiv samt sexualiteten som en hälsofråga.

Systematiska undersökningar och granskning av information 

  • Fältstudier av ett lolalt ekosystem utifrån ekologiska frågeställningar.

  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.

  • Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.

  • Informationssökning, kritisk granskning och användning av informa- tion som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.